Headspinn xx
KERJ-II
11.03.2019 - 06.12.2025
 Kuva © Windchase (permission)
Headspinn xx on virtuaalihevonen.
| Nimi | Headspinn xx |
Kutsumanimi | Spede |
| Syntymäpäivä | 11.03.2019 |
Ikääntyminen | 90pv = 1v (nyt 29.4v) |
| Rotu | Englantilainen täysiverinen |
Sukupuoli | ori |
| Väri | Tummanruunikko |
Säkäkorkeus | 160cm |
| Painotus | Yleispainotus |
Koulutustaso | CIC3 (Va B, 130cm) |
| Rekisterinumero | VH20-006-0113 |
Palkinnot | KERJ-II |
| Omistaja | Chao (VRL-02415), Oxford (OXFO7763) |
Kasvattaja |
|
#5645 Headspinn xx täyttää 3v 06.12.2019 ja 4v 05.03.2020
Speden laukkaura ei oikein ottanut tuulta alleen, eikä ori-parka voittanut edes vaadittua maidenia, vaikka sitä kuinka kilpailutettiin. Lopuksi päätettiin yhteistuumin luovuttaa ja lähettää Spede pois Arizonan talleilta kohti Englantia ja Oxfordia, jossa tallin henkilökunta saisi ottaa vastaan tumman ja hieman pöljän oriin. Oriin, jolla olisi toivottavasti enemmän annettavaa ratsujalostuksen puolella, kuin laukkahevoslinjoissa.
Niinpä Spede matkusti Oxfordiin, jossa oriin ratsukoulutus aloitettiin. Se osoittautuikin odotettua vaikeammaksi, sillä ori ei ollut kovin vastaanottavainen uusiin oppeihinsa. Pikkuhiljaa ja lehmän hermoilla Spedestä kuitenkin muotoutui varsin varteenotettava ratsu, jolla on lahjoja varsinkin maastoesteille.
Sen sijaan nöyrällä ja palvelualttiilla ratsuhevosen luonteella ei Spedeä ole siunattu. Ori kyllä tykkää puljata ihmisten kanssa jonkin aikaa, mutta kun puunaus on herran mielestä riittävä, niin se poistuu – tai ainakin yrittää poistua – paikalta ja kohti rataa. Spedellä on niin sanotusti vauhti veressä ja sen huomaa. Liian pitkä paikallaan kököttäminen saa oriilla – ja sitä myötä myös hoitajalla – otsasuonen pullottamaan. Kun hommat hoituvat riittävän ripeästi, niin kaikki sujuu varsin mutkattomasti. ”Ei oo häpee olla nopee” onkin Speden tunnuslause. Kaikki mitä orin kanssa tehdään on tapahduttava riittävän nopeasti ja riittävän monipuolisesti, jotta ori pitää mielenkiinnon yllä tapahtumiin. Kun actionia ja vauhtia on riittävästi niin Spede on ehdottomasti parhaimmillaan. Taluttamisen kanssakaan ei ehdi syntyä ongelmia edes tammojen lähettyvillä, kunhan Spedessä on riittävästi vauhtia reippaaseen ohiajeluun. Spede on siis omalla tavallaan varsin mutkaton ja samalla varsin mutkat-suoriksi-tyylinen hevonen.
Ratsuna Spede on aivan yhtä adko (= attention difficult...KATO ORAVA!) kuin maasta käsin. Paikallaan seisominen ei ole oriille kaikkein helpointa ja sen vuoksi onkin hyvä ettei kouluradalla tule turhan paljon seisoskelua. Sen sijaan eteenpäin pyrkimys on tässä hevosessa varsin vahva, sitä vahvuutta on käytetty hyödyksi maastoesteillä moneen kertaan. Sen sijaan rataesteillä Speden toinen tunnuslause ”Vauhti korjaa virheet” näkyy välillä liiankin selvästi suorituksessa. Spedellä tuppaa kaikessa vauhdin hurmassa välillä unohtua, että ideana on nostaa jalat esteiden yli koskematta itse esteeseen. Eli rataesteillä vaaditaan ratsastajalta erityistä tarkkuutta, jotta oriin saa keskittymään jalkojensa katsomiseen eikä pelkästään kilpajuoksuun.
Vauhdin hurmassaan Spede taas unohtaa kaiken ympärillä tapahtuvan ja keskittyy vain juoksemaan. Ja se edesauttaa siinä, ettei ori tosiaan turhista säpsähtele eikä ylimääräisiä sivuloikkia kyllä tästä hevosesta irtoa. Spede jos kuka on varma maastoratsu siinä mielessä, ettei se tosiaan säiky lähestulkoon mitään (vaikka kyllä oriilta ihan terve itsesuojeluvaisto tuntuu löytyvän), mutta siinä mielessä epävarma, ettei ratsastaja oikein ikinä saa päättää maastolenkin vauhtia. Spede on enemmän oikeaan suuntaan ohjattava tapaus, jossa hevonen itse päättää tahdin. Vielä toistaiseksi tämä piirre ei ole tuonut eteemme ongelmia edes maastoradalla, mutta aika näyttää mitä kaikkea Spede tulevaisuudessa vielä meidän eteemme laittaa.
Sukutaulu
» Isälinja: - evm » Emälinja: - evm
Orin suku ei ole virtuaalimaailmassa.
i. Hercules xx, evm trn, 162cm, xx |
ii. Heracles xx, evm rn, 160cm, xx |
iii. Tuntematon ori |
| iie. Tuntematon tamma |
ie. Full-Hearted xx, evm trn, 159cm, xx |
iei. Tuntematon ori |
| iee. Tuntematon tamma |
e. Red Lettuce xx, evm rn, 158cm, xx |
ei. Redrum xx, evm trn, 165cm, xx |
eii. Tuntematon ori |
| eie. Tuntematon tamma |
ee. Let Me xx, evm rn, 159cm, xx |
eei. Tuntematon ori |
| eee. Tuntematon tamma |
[Näytä sukuselvitys]
[Piilota sukuselvitys]
i. Hercules xx oli tummanruunikko täysiveri-ori, jolle oli korkeutta siunaantunut 162cm. Ori syntyi laukkahevoseksi ranskalaissyntyiselle Jacques Montequélle ja sille lupailtiin arvokilpailuvoittoja jo ennen syntymäänsä. Toisin kuitenkin kävi, sillä Hercules oli vain keskiverto laukkuri, joka toi voittoja pienemmistä kisoista mutta putosi arvokisoissa hännille. Suurista voittosummista ei siis voida tämän hevosen kanssa puhua. Riittävän kauan hevosen räpellystä katsottuaan Jacques myi oriin (varsin halvalla) Brittiläiseen siittolaan, jossa sitä käytettiin harkiten jalostuksessa. Kovin montaa varsaa tästä orista ei siis jäänyt ja se päädyttiin lopettamaan 15-vuotiaana sen etujalkojen sanoessa sopimuksen irti. e. Red Lettuce xx on ruunikko, 158cm korkea täysiveritamma. Luonteeltaan tamma on yhä omanarvonsa tunteva, mutta muuten varsin rauhallinen ilmestys. Nuorena se kilpaili muutamat maiden-lähdöt, mutta koska voittoa ei alkanut herua kaikista yrityksistä huolimatta, sen silloinen omistaja siirsi sen siitoskäyttöön. Se sai silloisella omistajallaan pari varsaa ja sitten se myytiin suurempaan siittolaan Amerikkaan. Kotiutumisen aikana tamman aiempi varsa voitti oman ikäluokkansa kaksi suurinta arvokilpailua ja sen siitosarvo nousi pilviin nopeasti. Se oli arvokas siitostamma monta vuotta, vaikkeivat sen loput varsat sen suurempia saavutuksia kokeneetkaan. Nykyään Red Lettuce xx viettelee arvokkaita eläkepäiviään kyseisen siittolan eläkeläistallissa. ii. Heracles xx oli Amerikassa syntynyt täysiveriori. Se oli varsin pienikokoinen, vain 160cm korkea, mutta sitäkin pippurisempi luonteeltaan. Ori oli kiukkuinen sekä käsiteltäessä, että radalla ja se kiisi silkan vihansa voimalla monen arvokilpailun voittoon. Orin suosio nousi valtaisana aaltona ja sitä käytettiin paljon siitokseen sen jätettyä kilparadat. Valitettavasti oriin todettiin periyttävän yllättävän vähän vauhtia, mutta sitäkin enemmän vaativaa luonnettaan, joten sen suosio hiipui yhtä nopeasti, kuin oli alkanutkin. Ori riekkui itseltään etujalan katki tarhassa ollessaan 17-vuotias, joten turhan vanhaksikaan ei tämä ruunikko kiukkupussi päässyt. ie. Full-Hearted xx oli pieni, 159cm, ja nätti tamma, jolla oli sydän puhdasta kultaa. Rauhallisen ja kaikkien kanssa toimeen tulevan luonteensa vuoksi tamma valikoituikin Hercules-oriin emäksi. Toiveissa oli että tamman luonne olisi tasoittanut Heracles-oriin kiukkuista perimää, mutta turha toivo. Full-Hearted xx oli loistavilla emäominaisuuksilla varustettu ja se saikin siitoskäytössä monta varsaa. Huippuluokan sukunsa vuoksi se siirtyi suoraan siitoskäyttöön, eikä nähnyt elämänsä aikana kilparatoja, kuin korkeintaan haavekuvissa. Tamman todellista laukkahevospotentiaalia ei siis ole koskaan valjastettu sen enempää. Full-Hearted xx nukkui ikiuneen kotilaitumellaan ollessaan 22-vuotias, eläinlääkärin toimesta toki, kun tamman vanhuuden vaivat, kuten nivelrikko etujaloissa, alkoivat viedä sen elämää turhan kivuliaaseen suuntaan. ei. Redrum xx oli 165cm tulenkatkuinen täysiveriori, joka niitti mainetta ja kunniaa risuesteillä monta vuotta ennen siitokseen siirtymistä. Se sai lähemmäs pari kymmentä jälkeläistä siitoskäytössä, joista vain yksi oli ori. Kaikki loput sen varsoista olivat tammoja, joista kukaan ei sen suurempia kilparatoja ehtinyt kokea ja jos ne päätyivätkin kilparadoille, eivät ne olleet perineet vauhtiaan ja kykyjään isältään, näin ollen niiden pärjääminen radoilla ei ollut ikinä isä-oriinsa veroista. Redrum siirrettiin pois siitoksesta ja eläkkeelle varsin varhain sen suosion hiipuessa sen jälkeläisten pärjäämättömyyden myötä. Ori jäi eläkkeelle jo 12-vuotiaana ja se jouduttiin lopettamaan pahojen jalkavaivojen seurauksena jo 18-vuotiaana. ee. Let Me xx oli luihu, 159cm, korkea tamma. Se oli luihu sekä ulkoiselta habitukseltaan, että sisältä päin. Se tuntui vihaavan kaikkia ja kaikkea, joskus jopa omia varsojaan. Kilparadoilla tamma tienasi sen verran, että se sai siitä hyvästä varsin leppoisat eläkeläispäivät, eikä sen hankalan luonteen vuoksi sillä ollut kovinkaan suurta siitosarvoa, joten se tiputettiin eläkkeelle varsin varhain. Tamman viha itseään kohtaan kasvoi ilmeisesti eläkkeellä liian suureksi ja se löydettiin kuolleena laitumeltaan yhden aurinkoisen päivän päätteeksi. Tamman kuolemaa ei sen suuremmin tutkittu, eli vielä tähänkään päivään mennessä ei tiedetä, mikä tarkalleen ottaen sen tappoi.
Huomaathan, että jos orilla on sukuselvitys, sen saa kopioida sen omille jälkeläisille ja niiden jälkeläisille (jne) (© Chao)!
Jälkeläiset
Headspinn xx on käytössä jalostukseen myös ulkopuolisille. Kysy lisää lähettämällä sähköpostia.
Toivomme, että kaikki jälkeläiset rekisteröitäisiin mahdollisimman pian syntymän jälkeen, jotta mahdolliset ominaisuuspisteet voivat periytyä. Virallinen jälkeläislista löytyy rekisterisivulta. Tätä oman sivun listaa päivitetään etupäässä tallin omien kasvattien osalta.
Kilpailutulokset
Headspinn xx kilpailee porrastetuissa, ja periyttää siten rekisteröidyille jälkeläisilleen allaolevan taulukon mukaan ominaisuuspisteitä. Tarkempaa tutustumista varten
orin rekisterinumero ja rekisterisivu on VH20-006-0113.
| Ominaisuuspisteet | Periytyvät ominaisuuspisteet | | Kenttäratsastusjaos (KERJ) | 4746.57 (vt. 9) | 593.32 | | Westernjaos (WRJ) | 3666.67 (vt. 7) | 458.33 | | Maastoestejaos (MEJ) | 3348.27 (vt. 7) | 418.53 | | Esteratsastusjaos (ERJ) | 4042.16 (vt. 8) | 505.27 | | Kouluratsastusjaos (KRJ) | 2419.49 (vt. 6) | 302.44 | | Valjakkoajojaos (VVJ) | 2200.74 (vt. 5) | 275.09 | | Askellajiratsastusjaos (ARJ) | 1570.47 (vt. 4) | 196.31 | * Periytyminen on laskettu sen perusteella, ettei toinen vanhempi periyttäisi ollenkaan pisteitä. Jos toinenkin vanhempi periyttää pisteitä, varsan pistesumma on suurempi.
Kalenteriin on merkitty vain MEJ:n alaiset sijoitukset.
01.06.2020 - Oxford Halls - 110cm - 01/16
03.06.2020 - KK Bailador - 100cm - 03/29
|
Päiväkirjat
Kirjoittaja: Chao, Päivämäärä: 2020-09-05
Istuin melkein mustan oriin selässä ja mietin vakavasti mielenterveyteni tilaa. Spedehän oli kamala ratsu. Paitsi jos tykkäsi vauhdista tai haasteista, silloin se oli oikein mainio kumppani. Itsehän en pitänyt kummastakaan, ainakaan niin paljon että lähtisin niitä ehdoin tahdoin etsimään. Silti olin päättänyt valita ratsuksi juurikin tämän reikäpäisen maanvaivan. Jo pelkkä kuntoon laittaminen oli ollut mitalin arvoinen saavutus. Pitäisi alkaa maksaa itselleen vaarallisen työn lisää, jos ajattelin kammeta itseni näiden kahjojen kamelien selkään useamminkin.
Spede tanssi tallipihalla, kuin huonosti pidelty täysiverivarsa (jota se luultavasti olikin), joka ei tiennyt rajoista tuon taivaallista. Huokaisin syvään. Olin jo aivan valmis luovuttamaan, vaikken ollut vielä aloittanutkaan. Annoin orille hieman löysää ohjasta ja se ampaisi ravissa kohti metsäpolkua. Jouduin kiristämään ohjaksia melko paljonkin ennenkuin ori kuunteli apujani ja suostui siirtymään käyntiin. Mitähän tästäkin kimpoilusta vielä tulisi.
Jatkoimme reipasta, suurimmaksi osaksi sivuttaissuuntaista, käymäjalkaa pitkin leveää metsäpolkua. Syksy oli tullut jo tontille ja puiden lehdet alkoivat vaihtaa väriään vihreästä oranssiin. Maisemia olisi ollut mukava katsella enemmänkin, mutta Spede oli toista mieltä. Ori oli tiukka, kuin yliviritetty viulunkieli ja se odotti vain syytä päästä ryöstämään ja kiikuttamaan minua pitkin pitäjää. Vielä en antanut moiselle mulkerolle siihen tilaisuutta, vaan pidin orin tiukasti nyrkin ja hellan, eli ohjan ja pohkeen, välissä. Emme todellakaan olleet kaikkein harmonisin näky, mutta tällä kertaa en edes kiroillut kovin paljoa. Toisinkuin edellisellä maastoreissullamme...
Jäin liiaksi miettimään menneisyyttä ja Spede käytti sen heti hyödykseen. Ori nykäisi ohjat kädestäni ja sivuaskelien kautta ampaisi eteenpäin kuin joku olisi sytyttänyt raketin sen hanurissa. Sain hädin tuskin pideltyä itseni selässä, mutta oriin hidastamiseen ei enää paukut riittäneet. Roikuin mukana kuin märkä rukkanen ja yritin olla osumatta mihinkään liian kiinteään. Maisema vierellä sumeni ja korvissani alkoi kohista. Oma sydämeni hakkasi rintaa vasten, kuin yrittäen ulos siitä. Tajusikohan Spede ollenkaan, ettei tämä ollut mikään halvatun laukkarata ja että ennemmin tai myöhemmin polku tekisi tiukan 90 asteen mutkan takaisin kohti kotia. Pakko sen oli tietää, siksi se niin hulluna pinkoikin.
Yritin taas roikkua ohjaksissa mutta turhaan. Ori oli hukannut tuntoaistin suustansa johonkin toiseen ulottuvuuteen. Olin täysin sen armoilla ja vannoin, etten enää ikinä ryhtyisi tähän paskaan. Maastoilemaan tällaisen sekopään kanssa. Taisin olla seonnut itsekin. Saavuimme mutkaan ja kuin ihmeen kaupalla selvisimme siitä elossa. Speden askel alkoi hidastua. Se puuskutti villisti. Ilmeisesti sen kunto alkoi useamman kilometrin päättömän pinkomisen jälkeen loppua.
Sitten suutuin. Tunsin kuinka puna nousi kasvoille ja raivo kohosi kaulaa pitkin ylöspäin. Iskin saappaideni kantapäät oriin kylkiin. ”Haluutko juosta?! Nyt sitten juokset senkin perkele!” Karjuin oriille ja kannustin sitä vielä raivokkaampaan vauhtiin. Spede teki työtä käskettyä. Sen askel piteni taas, maisema muuttui sumeaksi, mutta nyt korvissani kohisi raivo. Minua ei kohdeltu näin. Ei enää. Painostin orin kovempaan laukkaan ja aina kun se yritti hiljentää vaadin siltä vielä enemmän vauhtia. Nytpä ei leikki lopukaan siihen, kun sinä käsket. Hetken jo pelkäsin oriin sydämen sanovan itsensä irti ja sen tipahtavan näkymättömästä luodista maahan kesken vauhdin. Siinä kuoltaisiinkin molemmat yhdellä kertaa. Mantrasin päässäni täysiveristen huppusydämestä, se oli tehty juoksemiseen.
Jossakin vaiheessa vihani laantui ja tein muutaman puolipidätteen. Speden niska taipui kaarella, se keräsi takaosan alleen ja kokosi laukkaa. Ori otti pidätteeni vastaan, hieman liioitellusti, mutta otti silti. Muutama pidäte lisää ja Spede siirtyi jo kohteliaasti käyntiin. Taputin sitä kaulalle. ”Jos ei perseilisi niin paljon niin säästyisi paljolta.” Ratsastin oriin tallipihan läpi takaisin samalle polulle, josta olimme tunti sitten lähteneet. Keräsin ohjat ja teimme toisen samanlaisen lenkin, mutta rauhallisempaan tahtiin. Jäähdyttelin kaikkensa antaneen oriin huolellisesti ja kävelimme sen kanssa lopuksi vielä puolet koko matkasta.
Tallimestari John oli tallipihalla vastassa. ”Aattelin että kuolet.” Miehen brittiläisestä aksentista ei meinannut saada lainkaan selvää. Olikohan John skotti vai irkku? ”Niin minäkin.” Vastasin lyhyesti. John vilkaisi oriin kupeilla helmeilevää valkoista vaahtoa. ”Se pitää pestä.” Tallimestari totesi ja katosi talliin. Pyyhkäisin omaa hikeä hihaani laskeutuessani hevosen selästä. ”It's not the only one...” Totesin puoliääneen.
Ihanat tallityöntekijät. Johnin perässä tallista tuli työntekijä, joka herttaisesti otti oriin käsistäni ja lupasi hoitaa sen pois. John nyrpisti nenääni suuntaani ja pidin sitä merkkinä painua itsekin suihkuun. Seuraavalla kerralla, kun kiipeäisin Speden selkään, en lähtisi sen kanssa maastoon. Silkkaa hullujen hommaa koko touhu. Eikai tähän kukaan selväpäinen lähtisikään.
|
|