Crazy In Nuts xx
KERJ-I, KTK-kelp.
 Kuva © Windchase (permission)
Crazy In Nuts xx on virtuaalihevonen.
| Nimi | Crazy In Nuts xx |
Kutsumanimi | Pähkinä |
| Syntymäpäivä | 09.04.2019 |
Ikääntyminen | 90pv = 1v (nyt 29.2v) |
| Rotu | Englantilainen täysiverinen |
Sukupuoli | ori |
| Väri | Ruunikko |
Säkäkorkeus | 162cm |
| Painotus | Yleispainotus |
Koulutustaso | CIC3 (Va B, 130cm, 125cm) |
| Rekisterinumero | VH20-006-0112 |
Palkinnot | KERJ-I, KTK-kelp. |
| Omistaja | Chao (VRL-02415), Oxford (OXFO7763) |
Kasvattaja |
|
#5638 Crazy In Nuts xx täyttää 3v 04.01.2020 ja 4v 03.04.2020
Ruunikko ori yritti radalla kaikkensa, mutta sen rahkeet eivät vain riittäneet. Kilpailu toisensa jälkeen se saapui viimeisenä maaliin, mutta oriin yritteliäisyys teki Chaoon suuren vaikutuksen. Niinpä Pähkinäksi ristitty ori otettiin pois laukkaradoilta ja lastattiin lentokoneeseen, jolla se lennätettiin Oxfordin talleille. Ja niin kaikkensa antavasta ja herttaisesta laukkahevosesta tehtiin ratsu. Ratsu, jonka kanssa on miellyttävä toimia aivan kaikkialla. Hevonen, jonka toinen nimi on ihmisen mieli. Varsin keskittymisvaikeuksinen ihmisenmieli, mutta onpahan jonkinlainen mieli. Ja kaikista vioistaan huolimatta kyseinen ori nousi nopeasti omistajansa yhdeksi ehdottomista suosikeista.
Orin ristimänimi kuvastaa sen perusluontoa varsin vahvasti. Pähkinä-herra on aina ihan pähkinöinä, kun se pääsee ihmisten kanssa puuhaamaan. Oli se puuhaaminen sitten maastakäsittelyä, ratsastusta tai ihan vain rapsuttelua karsinassa. Välillä ori innostuu liikaa ja on turhankin pähkinöinä, eikä tällöin keskity kunnolla annettuihin ohjeisiin. Pähkinää voisi siis kutsua myös adhd-hevoseksi, jos semmoisia on olemassa. Käsittelijän zen-tyyneydellä ja omalla happy place:lla on vahva asema Pähkinän keskittymisen kanssa. Kun itse jaksaa katsella oriin hyväntahtoista sähläämistä riittävän kauan, niin ennen pitkää (tai hyvin pitkää) Pähkinä saa hillittyä hulluutensa ja sen kanssa työskentelystä alkaa jo tullakin jotakin.
Kun Pähkinän saa rauhoittumaan ja kuuntelemaan niin se toimii ajatuksen voimalla. Oriilla on superkehittynyt kyky lukea ihmistä ja tämän eleitä. Sen vuoksi se on myös äärimmäisen herkkä muutoksille - varsinkin ihmisen mielentilassa tapahtuville. Pähkinä ei omaa pahoja tapoja, mutta se saa keskittymisensä herpaantuessa pahaa jälkeä aikaiseksi vahingossa. Se saattaa innostuessaan polkaista ihmisen jalalle tai kolauttaa suitsiessa innostuessaan hoitajaltaan tajun kankaalle tai ainakin tähtiä näkökenttään. Mutta pahaa verta Pähkinässä ei virtaa pisaraakaan. Kun sen innostumistaan oppii väistelemään ja löytää oman zen-tilansa, niin Pähkinän kanssa ei voi kuin onnistua kerta toisensa jälkeen.
Pähkinä on myös herkkä ratsu. Se liikkuu myös omalla moottorilla, yleensä turhankin hyvin. Väkivalta ei myöskään toimi tämän hevosen kanssa, sitä ei saa pysähtymään repimällä suusta, vaan se kaipaa istuntaa ja oman kehon hallintaa ratsastajaltaan. Kun ratsastajalta kuitenkin sellaisia taitoja löytyy, niin ori kyllä kuuntelee. Toki Pähkinän keskittymisvaikeudet eivät taikaiskusta katoa kun ratsastaja kipuaa selkään, vaan huumorintajua ja pitkää pinnaa on oltava aina mukana, kun tämän hevosen kanssa puuhaa. Sen sijaan Pähkinä on myös varma suorittaja, sillä ori ei tunnu pelkäävän mitään, eikä se ole ikinä kieltäytynyt hyppäämästä yhtäkään sen eteen laitettua estettä. Toki sen luottamus ratsastajaan on myös sekopäisyyden rajamailla, ja onkin ratsastajan vastuulla katsoa oriille hyvä hyppypaikka, ettei olla esteen seassa kesken suorituksen. Pähkinän ääretön rohkeus onkin ollut oriin huippuvaltti kenttäratsastuksessa ja tämä hevonen loistaa erityisesti maastoesteosuudella.
Sukutaulu
» Isälinja: - evm » Emälinja: - evm
Orin suku ei ole virtuaalimaailmassa.
i. Crazy in Colours xx, evm rn, 160cm, xx |
ii. Craziness xx, evm rn, 161cm, xx |
iii. Tuntematon ori |
| iie. Tuntematon tamma |
ie. Colourfull xx, evm trn, 159cm, xx |
iei. Tuntematon ori |
| iee. Tuntematon tamma |
e. Nutshaker xx, evm rn, 158cm, xx |
ei. Not So Nutty xx, evm rn, 161cm, xx |
eii. Tuntematon ori |
| eie. Tuntematon tamma |
ee. Milkshaker xx, evm rt, 157cm, xx |
eei. Tuntematon ori |
| eee. Tuntematon tamma |
[Näytä sukuselvitys]
[Piilota sukuselvitys]
i. Crazy in Colours xx on ruunikko täysiveri-ori. Se on kilpaillut melko menestyksekkäästi laukkaratsuna ja toimittanut omistajalleen useita arvokilpailupalkintojakin. Oriin fysiikka ei valitettavasti ole ollut kaikkein optimaalisin, eikä se kestänyt raskasta käyttöä kovinkaan montaa vuotta ja sen voittoputki loppuikin lyhyeen jännevamman seurauksena. Jalostuksessa ori ei ollut niin suosittu, kuin mitä sen omistaja olisi toivonut, eikä se jättänyt jälkeensä kovinkaan montaa jälkeläistä. Ori lopetettiin omistajalleen turhana ja vähän rikkinäisenä 17-vuotiaana, koska se ei koskaan toipunut täysin jännevammastaan. e. Nutshaker xx oli klassisen kaunis täysiveritamma. Se kävi 2- ja 3-vuotiaana starttaamassa muutamassa maiden-lähdössä, mutta päätyi vain hopeasijoille. Sen omistava siittola luopui tamman kilpailuttamisesta, mutta siirsi sen hyvillä mielin siitoskäyttöön, sillä tammalla oli varsin maineikas laukkasuku. Siitoksessa se saikin varsoja kahdeksan kappaletta ennenkuin se alkoi jäädä tyhjäksi jokaiseen kiimaan. Silloin se myytiin huutokaupassa ja sen osti entinen laukkahevoskasvattaja eläkeläiskotiin luokseen. Siellä tamma jouduttiin lopettamaan 28-vuotiaana vanhuuden vaivoihinsa. ii. Craziness xx oli varsin maineikas laukkahevonen, joka jäi pois kilparadoilta loukkaantumisen vuoksi varsin nuorella iällä. Se oli ehtinyt juuri voittaa parikin nuorten hevosten arvokilpailua ennenkuin se pääsi telomaan itsensä kisamatkalla kiskottuaan itsensä irti kuljetusautossa. Oria yritettiin isommaksikin siitosmatadoriksi mutta oriilla ei ollut riittävästi nimeä sitä varten. Se sai jalostuksessa muutamia varsoja, muttei mitään korvia huumaavaa määrää. Ori lopetettiin 14-vuotiaana, mutta syytä lopettamiselle ei ole paljastettu julkisesti. ie. Colourfull xx on maineikkaasta laukkahevossuvusta peräisin oleva ensimmäisen luokan perijätär, joka on kasvatettu vain siitoshevoseksi. Ja siitoshevosena tamma saikin toimia, se sai elämänsä aikana 11 varsaa mutta se lopetettiin sen jäätyä kahdesta kiimasta tyhjäksi 13-vuotiaana. Tamman nimi jäi elämään vain sen jälkeläisten sukutauluissa. ei. Not So Nutty xx oli melkein Triple Crown voittaja. Valitettavasti ori hävisi viimeisessä arvokilpailussa kovemmalle nimelle ja jäi hopealle. Melkein-triple-crown oli kuitenkin riittävän suuren nimen niittämistä oriille, joka menestyi vielä seuraavallakin kaudellaan tuoden omistajalleen rahaa kilpailuvoitoista niin paljon, että kyseinen omistaja voi nykyään tituleerata itseään miljonääriksi. Ori oli myös suosittu jalostuskäytössä, se sai jopa melkein matadorin maineen jättäen jälkeensä yli sata varsaa elämänsä aikana. ee. Milkshaker xx oli luihu, 157cm, korkea tamma. Se oli luihu sekä ulkoiselta habitukseltaan, että sisältä päin. Se tuntui vihaavan kaikkia ja kaikkea, joskus jopa omia varsojaan. Kilparadoilla tamma tienasi sen verran, että se sai siitä hyvästä varsin leppoisat eläkeläispäivät, eikä sen hankalan luonteen vuoksi sillä ollut kovinkaan suurta siitosarvoa, joten se tiputettiin eläkkeelle varsin varhain. Tamman viha itseään kohtaan kasvoi ilmeisesti eläkkeellä liian suureksi ja se löydettiin kuolleena laitumeltaan yhden aurinkoisen päivän päätteeksi. Tamman kuolemaa ei sen suuremmin tutkittu, eli vielä tähänkään päivään mennessä ei tiedetä, mikä tarkalleen ottaen sen tappoi.
Huomaathan, että jos orilla on sukuselvitys, sen saa kopioida sen omille jälkeläisille ja niiden jälkeläisille (jne) (© Chao)!
Jälkeläiset
Crazy In Nuts xx on käytössä jalostukseen myös ulkopuolisille. Kysy lisää lähettämällä sähköpostia.
Toivomme, että kaikki jälkeläiset rekisteröitäisiin mahdollisimman pian syntymän jälkeen, jotta mahdolliset ominaisuuspisteet voivat periytyä. Virallinen jälkeläislista löytyy rekisterisivulta. Tätä oman sivun listaa päivitetään etupäässä tallin omien kasvattien osalta.
Kilpailutulokset
Crazy In Nuts xx kilpailee porrastetuissa, ja periyttää siten rekisteröidyille jälkeläisilleen allaolevan taulukon mukaan ominaisuuspisteitä. Tarkempaa tutustumista varten
orin rekisterinumero ja rekisterisivu on VH20-006-0112.
| Ominaisuuspisteet | Periytyvät ominaisuuspisteet | | Kenttäratsastusjaos (KERJ) | 5001.5 (vt. 9) | 625.19 | | Westernjaos (WRJ) | 3636.58 (vt. 7) | 454.57 | | Maastoestejaos (MEJ) | 3837.31 (vt. 8) | 479.66 | | Esteratsastusjaos (ERJ) | 3804 (vt. 8) | 475.5 | | Kouluratsastusjaos (KRJ) | 2041.15 (vt. 5) | 255.14 | | Valjakkoajojaos (VVJ) | 1966.89 (vt. 5) | 245.86 | | Askellajiratsastusjaos (ARJ) | 1244.02 (vt. 3) | 155.5 | * Periytyminen on laskettu sen perusteella, ettei toinen vanhempi periyttäisi ollenkaan pisteitä. Jos toinenkin vanhempi periyttää pisteitä, varsan pistesumma on suurempi.
Kalenteriin on merkitty vain MEJ:n alaiset sijoitukset.
02.06.2020 - KK Bailador - 100cm - 03/29
02.06.2020 - KK Bailador - 120cm - 03/22 31.12.2025, Joulukuun varsinainen laatuarvostelutilaisuus
7,5 + 40 + 18 + 20 + 15 = 100,5 p. KERJ-I
|
Päiväkirjat
Kirjoittaja: Chao, Päivämäärä: 2023-07-12
Istuin ruunikon oriin selässä ja mietin vakavasti henkisen hyvinvointini olemattomuutta. Pähkinähän oli varsin hirvittävä ratsuominaisuuksiltaan. Paitsi jos tykkäsi vauhdista tai sattui muuten vain olemaan adrenaliininarkkari, sellaiselle se olisi varsin mainio kumppani. Itsehän en pitänyt kummastakaan, ainakaan niin paljon että lähtisin niitä ehdoin tahdoin etsimään. Silti olin päättänyt valita ratsuksi juurikin tämän reikäpäisen maanvaivan. Pitäisi alkaa maksaa itselleen vaarallisen työn lisää, jos ajattelin kammeta itseni näiden kahjojen kamelien selkään useamminkin. Onneksi Pähkinä oli mukava hevonen kaikkialta muualta, paitsi selästä käsin.
Pähkinä tanssi tallipihalla, kuin huonosti pidelty täysiverivarsa (jota se luultavasti olikin), joka ei tiennyt rajoista tuon taivaallista. Huokaisin syvään. Olin jo aivan valmis luovuttamaan, vaikken ollut vielä aloittanutkaan. Annoin orille hieman löysää ohjasta ja se ampaisi ravissa kohti metsäpolkua. Jouduin kiristämään ohjaksia melko paljonkin ennenkuin ori kuunteli apujani ja suostui siirtymään käyntiin. Mitähän tästäkin kimpoilusta vielä tulisi. Vatsalihakseni huusivat nyt jo armoa.
Jatkoimme reipasta, suurimmaksi osaksi sivuttaissuuntaista, käymäjalkaa pitkin leveää metsäpolkua. Syksy oli tullut jo tontille ja puiden lehdet alkoivat vaihtaa väriään vihreästä oranssiin. Maisemia olisi ollut mukava katsella enemmänkin, mutta Pähkinä oli toista mieltä. Ori oli tiukka, kuin yliviritetty viulunkieli ja se odotti vain syytä päästä ryöstämään ja kiikuttamaan minua pitkin pitäjää. Vielä en antanut moiselle mulkerolle siihen tilaisuutta, vaan pidin orin tiukasti nyrkin ja hellan, eli ohjan ja pohkeen, välissä. Emme todellakaan olleet kaikkein harmonisin näky, mutta tällä kertaa en edes kiroillut kovin paljoa. Toisinkuin edellisellä maastoreissullamme...
Jäin liiaksi miettimään menneisyyttä ja Pähkinä käytti sen heti hyödykseen. Ori nykäisi ohjat kädestäni ja sivuaskelien kautta ampaisi eteenpäin kuin joku olisi sytyttänyt raketin sen hanurissa. Sain hädin tuskin pideltyä itseni selässä, mutta oriin hidastamiseen ei enää paukut riittäneet. Roikuin mukana kuin märkä rukkanen ja yritin olla osumatta mihinkään liian kiinteään. Maisema vierellä sumeni ja korvissani alkoi kohista. Oma sydämeni hakkasi rintaa vasten, kuin yrittäen ulos siitä. Tajusikohan Pähkinä ollenkaan, ettei tämä ollut mikään halvatun laukkarata ja että ennemmin tai myöhemmin polku tekisi tiukan 90 asteen mutkan takaisin kohti kotia. Pakko sen oli tietää, siksi se niin hulluna pinkoikin.
Yritin taas roikkua ohjaksissa mutta turhaan. Ori oli hukannut tuntoaistin suustansa johonkin toiseen ulottuvuuteen. Olin täysin sen armoilla ja vannoin, etten enää ikinä ryhtyisi tähän paskaan. Maastoilemaan tällaisen sekopään kanssa. Taisin olla seonnut itsekin. Saavuimme mutkaan ja kuin ihmeen kaupalla selvisimme siitä elossa. Pähkinän askel alkoi hidastua. Se puuskutti villisti. Ilmeisesti sen kunto alkoi useamman kilometrin päättömän pinkomisen jälkeen loppua.
Sitten suutuin. Tunsin kuinka puna nousi kasvoille ja raivo kohosi kaulaa pitkin ylöspäin. Iskin saappaideni kantapäät oriin kylkiin. ”Haluutko juosta?! Nyt sitten juokset senkin perkele!” Karjuin oriille ja kannustin sitä vielä raivokkaampaan vauhtiin. Pähkinä teki työtä käskettyä. Sen askel piteni taas, maisema muuttui sumeaksi, mutta nyt korvissani kohisi raivo. Minua ei kohdeltu näin. Ei enää. Painostin orin kovempaan laukkaan ja aina kun se yritti hiljentää vaadin siltä vielä enemmän vauhtia. Nytpä ei leikki lopukaan siihen, kun sinä käsket. Hetken jo pelkäsin oriin sydämen sanovan itsensä irti ja sen tipahtavan näkymättömästä luodista maahan kesken vauhdin. Siinä kuoltaisiinkin molemmat yhdellä kertaa. Mantrasin päässäni täysiveristen huppusydämestä, se oli tehty juoksemiseen.
Jossakin vaiheessa vihani laantui ja tein muutaman puolipidätteen. Pähkinän niska taipui kaarella, se keräsi takaosan alleen ja kokosi laukkaa. Ori otti pidätteeni vastaan, hieman liioitellusti, mutta otti silti. Muutama pidäte lisää ja Pähkinä siirtyi jo kohteliaasti käyntiin. Taputin sitä kaulalle. ”Jos ei perseilisi niin paljon niin säästyisi paljolta.” Ratsastin oriin tallipihan läpi takaisin samalle polulle, josta olimme tunti sitten lähteneet. Keräsin ohjat ja teimme toisen samanlaisen lenkin, mutta rauhallisempaan tahtiin. Jäähdyttelin kaikkensa antaneen oriin huolellisesti ja kävelimme sen kanssa lopuksi vielä puolet koko matkasta.
Tallimestari John oli tallipihalla vastassa. ”Aattelin että kuolet.” Miehen brittiläisestä aksentista ei meinannut saada lainkaan selvää. Olikohan John skotti vai irkku? ”Niin minäkin.” Vastasin lyhyesti. John vilkaisi oriin kupeilla helmeilevää valkoista vaahtoa. ”Se pitää pestä.” Tallimestari totesi ja katosi talliin. Pyyhkäisin omaa hikeä hihaani laskeutuessani hevosen selästä. ”It's not the only one...” Totesin puoliääneen.
Ihanat tallityöntekijät. Johnin perässä tallista tuli työntekijä, joka herttaisesti otti oriin käsistäni ja lupasi hoitaa sen pois. John nyrpisti nenääni suuntaani ja pidin sitä merkkinä painua itsekin suihkuun. Seuraavalla kerralla, kun kiipeäisin Pähkinän selkään, en lähtisi sen kanssa maastoon. Silkkaa hullujen hommaa koko touhu. Eikai tähän kukaan selväpäinen lähtisikään.
|
|