Adalie EM

ERJ-II

12.05.2019 - 05.02.2026


Kuva © Benny De Ruiter Stables

Adalie EM on virtuaalihevonen.

Nimi Adalie EM Kutsumanimi Adde
Syntymäpäivä 12.05.2019 Ikääntyminen 90pv = 1v (nyt 28.7v)
Rotu Hannoverinhevonen Sukupuoli tamma
Väri Ruunikko Säkäkorkeus 160cm
PainotusEsteratsastus Koulutustaso 160cm, He A
Rekisterinumero VH20-011-0112 Palkinnot ERJ-II
Omistaja Chao (VRL-02415), Das Chaos (DASC3715) Kasvattaja

#5844
Adalie EM täyttää 3v 06.02.2020 ja 4v 06.05.2020

Adde on luonteeltaan varsin sopusointuinen tamma, jolle yleensä käy kaikki, mikä oikealla tavalla tammalle ehdotetaan. Jos aletaan käskeä tai komentaa niin Adde pistää jarrut kiinni samantien, mutta jos asian esittää hellävaroen, tai yrittää uskotella sen olevan tamman oma idea, niin silloin Addelle kaikki käy. Hoitotoimenpiteet tamman kanssa sujuvat ilman neuvottelua, ainoastaan eläinlääkärin kanssa tehtävistä toimenpiteistä pitää välillä käydä vakavia keskusteluja. Verrattuna kuitenkin moniin muihin tallin hevosiin on Adde silti helppo ja yksinkertainen kanssaeläjä. Muille hevosille tamma sen sijaan ei olekaan niin mukava. Suora se kyllä on niillekin ja kertoo kyllä samantien, jos toisen naama ei miellytä.

Ratsuna Adde on reipas. Toisinaan tamma on liiankin reipas ja kadottaa jarrut mennessään, jolloin ratsastukseen tulee ihan uudenlainen jännityksen tuntu - varsinkin jos jarruttomuuskohtaus tapahtuu kilparadalla. Varsinkin esteillä Addella saa olla varsin vahvoja apuja käyttävä ratsastja, jotta tamma pysyy pöksyissään innostuksensa kanssa. Adde nimittäin rakastaa hyppäämistä. Jos tamma saisi valita, niin kouluratsastuksella pyyhittäisiin persettä ja joka päivä vain hypättäisiin tai maastoiltaisiin tai hypättäisiin maastoesteitä. Sileällä Adden motivaatio taas vaipuu kadoksiin ja tammasta saa potkia liikettä ulos, jos tahtoo saada vähänkään ilmaa kavioiden alle.

Maastoillessa Adde on myös reipas. Se on myös harvinaisen peloton, sillä kaikki turhat säpsyt tamma jätti lapsuuteensa. Toki maastoillessakin on jarrujen katoaminen täysin mahdollista, mutta yleensä siellä ne löytyvät uudelleen huomattavasti nopeammin, kuin esteradalla. Maastoesteradat sen sijaan saattvat koittua ratsastajan tuomioksi. Adde ei ole ikinä kieltäytynyt, mutta se ei myöskään ole mestari katsomaan maastoesteillä paikkoja. Se siis turvautuu varsin paljon ratsastajaan maastoesteillä. Jos ratsastaja osaa asiansa, niin maastoesteilykin on Adden kanssa varsin metkaa puuhaa. Kaikinpuolin Adde on siis melko helppo ja hauska tapaus, varsinkin esteradoilla.

Sukutaulu

» Isälinja: - evm
» Emälinja: - evm

Tamman suku ei ole virtuaalimaailmassa.

i. Abgesandte, evm
rn, 170cm, hann
ii. Emissär , evm
m, 171cm, hann
iii. Tuntematon ori
iie. Tuntematon tamma
ie. Abgesandter, evm
rn, 169cm, hann
iei. Tuntematon ori
iee. Tuntematon tamma
e. Elegant GER, evm
trn, 156cm, hann
ei. Schön GER, evm
trn, 167cm, hann
eii. Tuntematon ori
eie. Tuntematon tamma
ee. Stattlich, evm
rn, 158cm, hann
eei. Tuntematon ori
eee. Tuntematon tamma

[Näytä sukuselvitys]

Huomaathan, että jos tammalla on sukuselvitys, sen saa kopioida sen omille jälkeläisille ja niiden jälkeläisille (jne) (© Chao)!

Jälkeläiset

Syntymäaika Varsa Isä Status
02.07.2020t. Mein AnnmariGreyback oma
09.08.2020o. Mein MontagMonday Madnessoma
01.09.2020t. Mein Myrthe (VH20-011-0276)Morituri (VH15-011-0194)toisen
15.05.2021o. Loq AbrarLoqhart oxoma
17.09.2022o. Mein LeopoldLand of Confusionoma
13.11.2022t. Mein FloraFrontierlandoma
13.01.2023t. Mein ZenziZeppelinoma

Adalie EM on käytössä jalostukseen myös ulkopuolisille. Kysy lisää lähettämällä sähköpostia. Toivomme, että kaikki jälkeläiset rekisteröitäisiin mahdollisimman pian syntymän jälkeen, jotta mahdolliset ominaisuuspisteet voivat periytyä. Virallinen jälkeläislista löytyy rekisterisivulta. Tätä oman sivun listaa päivitetään etupäässä tallin omien kasvattien osalta.

Kilpailutulokset

Adalie EM kilpailee porrastetuissa, ja periyttää siten rekisteröidyille jälkeläisilleen allaolevan taulukon mukaan ominaisuuspisteitä. Tarkempaa tutustumista varten tamman rekisterinumero ja rekisterisivu on VH20-011-0112.

OminaisuuspisteetPeriytyvät ominaisuuspisteet
Kenttäratsastusjaos (KERJ)3862.9 (vt. 8)482.86
Westernjaos (WRJ)2770.08 (vt. 6)346.26
Maastoestejaos (MEJ)0 (vt. 0)0
Esteratsastusjaos (ERJ)6632.98 (vt. 10, ikä rajoittaa tasoa)829.12
Kouluratsastusjaos (KRJ)2770.08 (vt. 6)346.26
Valjakkoajojaos (VVJ)2770.08 (vt. 6)346.26
Askellajiratsastusjaos (ARJ)2770.08 (vt. 6)346.26

* Periytyminen on laskettu sen perusteella, ettei toinen vanhempi periyttäisi ollenkaan pisteitä. Jos toinenkin vanhempi periyttää pisteitä, varsan pistesumma on suurempi.

Päiväkirjat

Valmentaja: Chao, Päivämäärä: 2021-02-03, Laji: Estevalmen

'Ja taas mennään...' pohdin itsekseni satuloidessani ruunikkoa tammaa. Adde viitsi kääntää toista korvaansa pari milliä taaemmas, kun kiristin satulavyön. Helppo tamma kaikinpuolin. Voi kun kaikki tammat olisivat yhtä yhteistyökykyisiä. Sujautin suitset daamille päähän ja lähdimme kohti maneesia, jossa esterata odotteli ylittäjäänsä.

Olimme saaneet lämmittelymme melkein loppuun, kun Ingrid paukautti itsensä maneesiin - yhtä yrmyisenä ryppykasana kuin aiemminkin. Totesin tämän eukolle ääneen ja vanha valmentajankäppyrä meinasi heittää meitä puominkannattimella. Onneksi se sujahti ohi suhinan kanssa. Moitin eukkoa eläinrääkkääjäksi, mutta tämä vain kertoi tähdänneensä minuun. Totesin käppänän sihtauksen huonontuneen sitten viime tuohtumuksen. Ingrid mutisi ääneen palkankorotuksesta, ja toki saamansa vittuilun vuoksi eukko kyllä ansaitsisi tuntuvan lisän palkkashekkiinsä. Pitänee pistää pohdintaan.

Mutta vaikka sihtinsä ei ollut enää ennallaan, niin opettamisen Ingrid taitoi yhä. Lämmittelyhyppyinä otimme matalahkoja pystysä kahdeksikolla. Päätehtävämme tulisi siis olemaan vaativia teitä ja paljon kokoamista vaativia käännöksiä. Ja se oli varmasti suunniteltu juuri tätä hevosta ja juuri minua varten, sillä Addella unohtui esteillä tasaiseen tahtiin jarrut talliin. Niin oli tänäänkin. Adde ei vastannut pidätteisiin kunnolla heti ensimmäisen hypyn jälkeen ja itkin sisäisesti Ingridin raakkuessa ohjeita. "Älä päästä pitkäksi, herätä jalalla, ole itse hereillä! Kumpi teistä on luuska ja kumpi on ratsu?!" Ajattelin jo hetken että ajelen Adden eukon päältä, mutta oli pakko myöntää, että Ingrid osasi hommansa. Olisi kauhea vaiva etsiä siihen joku yhtä osaava.

Adde ei oikein löytänyt jarruja koko valmennuksen aikana, vaan viipotti menemään pitkänä ja kuurona energiapallona kohti esteitä, joita päin sain ohjattua. Melkein kuulin Ingridin verenpaineen nousevan. "Miksi istun täällä, jos et pärjää sille edes sileällä?" Ingrid murisi penkistään. "Koska se ei tee tätä sileällä." Totesin lyhyesti. Eukko vissiin tajusi, että nyt oli tosi kyseessä ja meni ihan uudenlaiseen opettajan moodiin.

Sen jälkeen saimmekin vaihtelevan tehtävän, jossa haettiin enemmän hevosen hallintaa. Teimme voltteja, teimme siirtymiä askellajin sisällä ja haimme kontrollia. Ja Ingridin yksityiskohtaisten neuvojen kautta tapahtui ihme. Adde lyheni. Se kuunteli. Se odotti minua. Pystyimme vihdoinkin suorittamaan. Valitettavasti ehdimme suorittamaan radan vain pariin kertaan, kun oli pakko myöntää, ettei meistä kummallakaan enää riittänyt kunto. Adde puuskutti melkein yhtä äänekkäästi, kuin minä.

Ingridin itseluottamus vyöryi yli ja naisen ego paisui silmissä. "Noniin, osaathan sinä ratsastaa. Vaikka paljon onkin opittavaa." Tuo rusinan kaksoisolento totesi ennenkuin katosi maneesin ovesta, luultavasti seuraavan uhrinsa luo. Minä jäin jäähdyttelemään tammaani, se tarvitsisi tämän urakan jälkeen pitkät loppukäynnit ja lämpimän suihkun. Eikä muuten ollut meistä ainoa.

Kirjoittaja: Chao, Päivämäärä: 2020-07-02

"NYT SE TAPAHTUU!" tallimestarini Pablo karjui tallipihalla. Menin paniikkiin. "Mikä tapahtuu mitä häh?" Tunsin pääni pyörivän hypernopean karusellin tapaan ja vähän vinkuen pyöriessään. "Täh?" Pablo katsoi minua, kuin olisin mieleltäni vähintään vajaa, luultavasti enemmänkin. "Siis... Adde varsoo?" Miehen äänessä oli yhä hieman huolestunut, kysyvä sävy. Ehkä tämä kuvitteli että pyörtyisin siihen paikkaan. Varmasti näytinkin siltä, kunnes kuuppani lakkasi heittämästä omaa ympyräänsä. "Aivan." Totesin kylmän rauhallisesti. Pablon ilmeestä päättelin miehen miettivän minkälaisia mömmöjä mahtaisin popsia vapaa-ajallani. Lähdimme sen suurempia höpöttelemättä talliin. Pablo hieman jännittyneempänä, kuin minä.

Hiivimme talliin ja tuijotimme karsinan oven takaa, kuin salaiset agentit ruunikkoa tammaa, joka työnsi ulos jotain, mikä näytti tummalta möhkäleeltä sikiöpussissa. Siinä vaiheessa taisimme lakata molemmat hengittämästäkin, ja muutamaa sekuntia myöhemmin varsa tipahti pahnoille pienen molskahduksen saattelemana. Adde-parka ei ensin tajunnut mitä oli tapahtunut. Se tuijotteli sikiöpussimöykkyä karsinassaan, kuin joku olisi tuonut jotain ikävää sen hotellihuoneeseen. Pablo oli juuri säntäämässä kun väliin, kun luonto puuttui asiaan. Adden silmiin syttyi ymmärrys ja tamma alkoi riuhtoa, näykkiä ja nuolla sikiöpussin riekaileissa makaavaa mustaa möykkyä. "Onneksi kalvo puhkesi itsestään." Pablo kuiskasi. En ehtinyt kiinnittämään mieheen huomiota, olihan kaunis tammani saanut juuri jonkin tumman varsantapaisen ulos itsestään.

Ja hetkeä myöhemmin toi musta möhkäle jo kompuroi jaloilleen. Nopeaa toimintaa, pakko myöntää. Jos varsa olisi ori, olisimme pulassa sen aktiivisuuden kanssa. Jos se oli jo puolen tunnin ikäisenä noin vakaasti pystyssä, niin mitä se olisi vuoden päästä? Vatsaus oli helppo, meidän niskassamme. Adde hörisi äidillisesti tummalle vauvalleen ja tunsin tarpeen mennä tarkistamaan tilanteen. Adde näytti ensin pahoittavan mielensä, kun astuin karsinaan, mutta totesi minut ilmeisesti vaarattomaksi ja käänsi taas huomionsa uuteen ihanuuteensa. Minä kurkin hännän alle ja kopeloin jalkoja ja hieman omaakin tammaani. Sitten pystyin poistumaan karsinasta hymyssä suin. "Tamma se on." Totesin Pablolle, joka huokaisi helpotuksesta. Olimme siis molemmat ajatelleet samaa asiaa. Olisi kuitenkin jännittävä nähdä, jäisikö pieni, vikkeläjalkainen tamma mustaksi, vai vaalenisiko se kimoksi isänsä tapaan. Muutenkin tämän tamman tulevaisuus oli jo ennalta määrätty, olihan se peräisin aivan huippusuvusta.